Dag 112, Nusa Lembongan, Mushroom beach

8 maart 2017 - Nusa Lembongan (Mushroom Beach), Indonesië

Dag 112 duikles 3

De laatste duikdag is aangebroken en vanmiddag hebben we na de test waarschijnlijk ons certificaat. Het is alweer beter mer joli haar oren en we kunnen dus weer twee duiken aan. Dit keer kaan we duiken op twee ander plekken rondom nusa penida. De eerste duike maken we bij een rif dat start op 3 meter diepte en loopt schuin naar beneden naar een diepte van 600 meter. Zo diep gaan we natuurlijk niet want we mogen met ons diploma maar 20 meter diep. Wanneer we met de boot aankomen duiken we er in en alles gaat super. Joli denkt er nog niet meer over na en laat zich als een pro achter over vallen. We zakken langzaam af naar 3 meten en aanschouwen al het moois hier. Dit is nog mooier dan gisteren en de kleuren knallen er uit. We zakken langzaam steeds dieper tot we ongeveer op 20 meter diepte zitten. Het is echt heel mooi en we zijn blij dat het goed gaat met joli haar oren. We zien heel veel soorten vissen. Een hele grote ploffervis, stonefish een lionfish en vele kleine nemo visjes. Het koraal is erg mooi. joli moet nog even e opdrachten doen die ze gisteren gemist heeft maar die gaan super. Voor je het weet zijn er alweer 40 minuten om en moeten we langzaam stijgen naar het oppervlak. De zuurtof van mijn buddy is op en dan moeten we met zn allen naar boven. Joli heeft de meeste zuurstof over van ons allemaal. Ongeveer de helft nog, ik nog een kwart Conrad heeft hem leeg. Het is natuurlijk geen wedstrijd maar hieraan kun je wel zien dat je ademhaling etc. onder water goed is. We lunchen weer op de boot in een mooi baaitje en vervolgens varen we een stukje verder naar de tweede plek. Wannee we op de tweede plek aankomen zien we dat er erg veel stromingen staan. De instructeur geeft aan dat het hier erg mooi is maar dat het wel een advanced duik gaat worden vanwege de snelle stroming. We gaan akkoord want we willen ervaren hoe dit voelt. Wanneer we zakken naar beneden merk je direct wat ze bedoelen. De stroming pakt jou op en neemt jou met een gigantische snelheid door het water. Op sommige stukken weer niet en dan kun je wat meer genieten maar je wordt alle kanten op geduwd. Na een 15 minuten leer je er mee om te gaan maar het blijft snel gaan. We zien weer hele mooie vissen, koraal en een hele mooie schildpad en trompetvis. Het is ongelooflijk hoeveel mooie kleuren er onder water zijn. Wanneer we wee omhoog gaan zien we de afstand die we afgelegd hebben in 40 minuten en die is giga. Leuk om meegemaakt te hebben maar mij gaat het te snel. Ik geniet liever wat meer. Maar goed we hebben het gedaan en we zijn geslaagd voor het praktijk gedeelte. Nu weer terug naar ons eiland en later op de middag de test maken. Oh ja we verhuizen vandaag ook naar een ander plekje want ons resortje zit helaas vol geboekt. We lezen nog even de theorie door en settelen ons in ons nieuwe resort tanis in mushroom beach. Vertellen de verhalen aan romaine en juna en jessa en voor je het weet kunnen we weer terug om ons examen te maken. We dachten dat het een uurtje zou duren maar uiteindelijk duurt het 3 uur. Eerst namelijk nog een theorie lesje, dan oefenexamens en dan pas het echte examen. We slagen allebei voor ons examen en we zijn de trotse bezitters van Padi open water. Bedankt Indodivers lembongan voor de goede begeleiding en al de gezelligheid. Zo klaar en morgen weer eens lekker uitslapen hahahah. Romaine en de kids vermaken zich prima in het nieuwe resortje want het heeft een zwembad met glijbaan en ligt aan het strand. Ja we hebben deze week iets luxer geleefd en toch maar effe €25 per nacht per kamer betaald. Na dit resort weer snel terug naar ons backpackbudget hahaha. Wannee we 2 uur later dan gepland thuis komen is romaine erg blij want ze maakte zich zorgen. Ze dacht dat we maar een uurtje weg zouden zijn. De smsjes die we aan elkaar gestuurd hadden waren niet aangekomen dus wel begrijpelijk dat ze zich zorgen maakte. Savonds gaan we nog gezellig wat eten aan het strand en genieten we weer van de heerlijke Indonesische keuken. We ontmoeten nog heel wat mensen waar we gezellig mee kletsen. Veel nederlanders hier, dus das ook wel weer leuk om mee te praten.  Ik spreek vee met jan die we een paar dagen geleden ontmoet hebben en we hebben afgesproken bij haar op bezoek te gaan in bali. Ze heeft er veel kennissen opgebouwd en kan ons misschien wel helpen met een woonplekje daar te vinden. Zal dan toch onze droom werkelijkheid worden. Ons huis in nederland is nog niet verkocht maar we hebben alle hoop dat het nu het voorjaar wordt wel verkocht gaat worden. Na een paar glaasjes maar weer naar de kamer en nagenieten van weer een mooie dag. Selamat tidor !

1. Oma Leentj:
    13 maart 2017
    Nou alweer een leuke dag gehad met duiken hoop dat main niet te ongerust is geweest liefs oma leentje gefeliciteerd met het duikdiploma joli en didi wat zullen jullie trots zijn"! Tothoors