Dag 126 t/m 134, bali deel 2.

26 maart 2017 - Bali, Indonesië

Bali deel 2
26 maart t/m2 april dag 126 t/m 134

S'ochtends vroeg het bed uit en met de taxi naar ambon airport om de vlucht naar Bali te nemen. Alles verloopt soepeltjes en de vlucht van 3,5 uur is zo voorbij. Het eerste dat ons opvalt wanneer we landen en de vluchthaven binnen lopen is dat er weer blanke mensen rondlopen. In de twee weken op de molukken hebben we er niet 1 gezien. En dan stap je je vliegtuig uit en stilt het weer van de toeristen. Aan de ene kant ook leuk, maar het is ons ook super bevallen op de minder toeristische plekken. Je staat dan een stuk dichter bij de inwoners en heb je dus veel meer contact. Oh ja en je wordt gedwongen je Moluks te oefenen hahahah. Wanneer we de koffers gepakt hebben staat het busje van hotel al klaar om ons op te halen. Dit heeft Richard voor ons geregeld en we hebben besloten om de laatste paar dagen op bali in zijn hotel te verblijven. Hij heeft ons met heel veel geholpen waar we hem zeer dankbaar voor zijn. Wanneer we aankomen in het hotel duiken de kids gelijk het zwembad in en dat geeft ons de tijd even bij te kletsen met Richard. Tevens hebben we de tijd nodig om de laatste puntjes op de i te zetten voor ons bezoek aan Australië. Onze visa's regelen, slaapplek regelen, familiebezoek plannen, vervoer regelen oh ja en de vlucht hahaha.

Savond's gaan we eten bij een Italiaans restaurant want de kids zijn na twee weken Moluks eten even toe aan wat anders. Het is een top italiaan en we eten heerlijke carpaccio, pate, pizzas en overheerlijke pasta. Bamvol vertrekken eerst de kids met buikpijn naar het hotel en wij nemen nog een toetje, ja natuurlijk creme brulee. De rekening 600.000 IDR, dus een van de duurste van onze reis. Omgerekend €42 en we vinden het duur. Je merkt dat je al aangepast hebt aan de prijzen van het backpack leven en dit al duur vind want in nederland zouden we met z'n vijven hier nog niet de voorgerechten van kunnen betalen. Overal vinden al de voorbereidingen plaats voor het hindoestijnse nieuw jaar dat morgen en overmorgen gevierd wordt. Schijnt een hele happening te zijn dus we zijn super benieuwd. We lopen na ons eten over een rotonde die voor de helft is afgezet en daar zijn ze hele varkens op de grond aan stukken aan het snijden en het verkopen. Ziet er erg bloederig uit maar het schijnt allemaal bij het feest te horen. We zien ook al de eerste pop die in de optocht gaat meelopen. Super mooi gemaakt en er schijnt morgen avond een hele optocht te zijn. Voor nu houden we het voor gezien en gaan we terug naar ons hotel om lekker te slapen.

Hindoestijns nieuw jaar.
Vandaag is het de dag van de optocht om de geesten van bali te verjagen. We doen overdag niet erg veel. Lekker wat liggen op strand en inkopen doen voor morgen want morgen mogen we in kader van het feest 24 uur het hotel niet verlaten en niet teveel lawaai maken of licht gebruiken. Vandaag verjagen ze de geesten van bali door de optochten overal met enge monsters en dan willen ze dat morgen alles stil en donker is zodat de geesten de weg niet terug kunnen vinden. Een beetje in het kort uitgelegd zoals het ons verteld is. Dus even wat snoep en drank inslaan. Overal op straat vinden al giga offers plaats en staan de tempels vol met grote offer manden. Het is erg mooi om zo'n feest mee te kunnen maken en de voorbereidingen beloven al veel goeds. We gaan op tijd eten zodat we een goede plek voor de optocht kunnen bemachtigen. Een paar uur later begint deze dan eindelijk en onder begeleiding van de balinese muziek komt de ene na de andere waanzinnig mooi gemaakte creatie voorbij. Het is erg indrukwekkend en de kids vinden het ook super leuk. De optocht duurt anderhalf uur en daarna lopen we er achteraan naar het strand om daar nog een ceremonie mee te pakken. Inmiddels is het erg laat al en de kids zijn moe. We besluiten dus naar ons hotel terug te wandelen en te gaan slapen.  Wat een super mooie unieke avond om meegemaakt te hebben. Ben benieuwd wat morgen is.

De dag van stilte
Wanneer we wakker worden merk je inderdaad direct het verschil. Je hoort geen scooters, autos, niks. Je hoort zelfs bijna geen mensen praten. Alles is helemaal gesloten en zelfs de luchthaven is dicht. Niemand op straat en dus alleen maar natuurlijke geluiden. Heel apart om te ervaren in een stad waar het normaal de hele dag door druk is. We ontbijten wat en de kids gaan lekker zwemmen terwijl wij nog even wat zaakjes regelen voor Australië en het blog bijwerken. We maken er een hele relaxte dag van (we hebben ook geen keus, hahaha). Wanneer het donker wordt dan wordt het nog specialer want je ziet dan gewoon echt geen hand voor ogen. Alle lampen zijn uit en je ziet alleen af en toe een zaklamp schijnen naar de hotelramen die de gordijnen open hebben en licht aan hebben. Ze schijnen met de zaklamp zodat je de gordijnen sluit. Het is heel duister en helemaal geen lichtvervuiling dus super mooi om de sterrenhemel te bekijken. Het personeel ban de hotels blijft in de hotels slapen en echt iedereen doet mee aan de 24 uur stilte. Super mooi dat een land zich zo vast kan houden aan culturele evenementen ook al zijn er meerdere geloofsgroepen aanwezig op bali. Denk niet dat hier snel een feest zoals bij ons sinterklaas zal worden aangepast omdat er een paar mensen tegen zijn, maar dat is een hele andere discussie. Wij vinden het waanzinnig mooi om deze twee dagen te hebben meegemaakt en raden ook echt iedereen aan als je in deze periode in bali bent mee te genieten van dit mooie culturele event.

De dag erna
Je wordt sochtends wakker en hoort gelijk weer alle auto's en scooters en de draad wordt weer opgepakt. Althans de meeste mensen doen vandaag de familie bezoekjes etc dus veel
Is nog gesloten maar we maken er een stranddag van met alle lokalen die dit ook doen op hun vrije dag. Heerlijk genieten dus. Savonds eten we wat bij stiff chili sanur waar we kunnen genieten van een super zanger. Af en toe kippenvel momenten. Man wat is het toch mooi om zo aan zee te kunnen genieten van live muziek. We maken het niet te laat want we willen morgen een dag naar ubud.

Ubud
Lekker vroeg op om met de scooters richting Ubud te rijden. We zijn benieuwd of Ubud nog altijd het gezellige dorp gebleven is. De weg erna toe is in elk geval  alweer een stuk drukker dan de laatste keer, maar het blijft een leuke rit. Aangekomen in ubud rijden we direct naar monkey forest want dat willen de kids graag. Bij de ingang begroeten de apen je al en je ziet het enthousiasme van de kids een beetje verschuiven naar angst. Eerst even entree betalen natuurlijk maar gelukkig is het nog steeds niet duur. Het is een heerlijke wandeling door monkey forest en vooral het stuk aan het water en de tempels zijn erg mooi. De kids hebben natuurlijk alleen maar oog voor de apen. Al snel klimt er een aap achter op mijn rugzak om te inspecteren of hij die open krijgt. Papa een aan op je rug, hahahah. Het is leuk om te zien hoe de apen samen leven, elkaar vlooien, de baby's voeden etc. Gewoon net kleine mensen. Wanneer we een stuk verder lopen kopen we wat bananen om de apen te voeden. De kids durven nog niet dus mama geeft het voorbeeld. Al snel zitten er twee apen op mama en de kids lachen zich kapot. Ok nu hebben ze een beetje lef verzameld en gaan ze het proberen maar al snel komen er grote apen op hun af gelopen en geven ze snel de bananen af. Nu lachen wij ons kapot, hahahah. Een stuk verder op proberen we het nog een keer want de kids willen het gewoon gedaan hebben en ze hebben inmiddels nu echt de moed verzameld zeggen ze. En ja nu eten de apen de bananen uit hun handen en Joli durft het zelfs aan om er eentje op haar te laten kruipen. Eerst kruipt een kleine op joli om de banaan te pakken en vervolgens zie ik op de achtergrond een grote aan komen. Ik zeg tegen Joli, blijf staan er komt nog een kleintje aan. Echt een kleine pap? Ja heel schattig. En ineens springt de grote aap op haar schouders en roept joli, pap dat is geen kleine , hahahaha. De aap gaat zich ook nog eens rustig op haar schouder zitten en toont trots zijn geslachtsdeel hahahahahah. Heel leuk en super hoe de kids op deze manier steeds weer hun grenzen verleggen en angsten overwinnen. Na monkey forest gaan we richting het centrum om even rond te wandelen en te lunchen. We lunchen aan de rijstvelden wat een erg mooi gezicht is. Tijdens de lunch besluiten we een nacht te blijven slapen en zoeken we een goedkope plek. We vinden er eentje in het centrum met een klein zwembad zodat de kids even kunnen afkoelen. Twee kamers voor €28, dat is 14€ per kamer per nacht en ook nog jncl. ontbijt. Onze muggenbulten die we op de molukken hebben opgelopen zijn een beetje rood en gaan niet weg maar we denken dat het wel over gaat als we ze met rust laten. We gaan nog even nieuwe slippers kopen voor Jessa want die heeft ze weer versleten. Er liggen twee winkels naast elkaar in ubud, havaiannas en fipper. Beide verkopen ze dezelfde type slippers maar verschillen enorm
prijs. We besluiten maar voor de goedkope te gaan en wanneer ze gaan af reken zegt de dame je krijgt er een derde paar gratis bij. Dus ook maar een paar voor de rest van ons.

Savond's bezoeken we de tempel waar ze de barong dans uitvoeren en het is prachtig. Wanneer het in een keer begint te regenen wordt de uitvoering aan de over kant van de straat verder overdekt uitgevoerd en de kids kijken de hele show af. Hoe doen ze dat met de ogen en waarom houden ze de handen zo? Even snel googlen en hun wat antwoorden geven moeten we erg vaak doen. Het leuke is dat we er zelf ook van leren. Na de voorstelling lopen we rustig terug naar ons guesthouse en inmiddels worden we echt gek van de vraag, transport? Sir you want transport?  Yes I want to transport you to the moon, hahahah. We kletsen nog wat na op ons balkonnetje en gaan lekker slapen.

Smorgens een lekker ontbijt, pannekoeken met banaan, en daarna rijden we richting de rijstvelden om deze te bezichtigen. We hebben besloten om ons bezoek aan de green school niet te doen aangezien we de prijzen hebben bekeken en die zijn niet echt onze catagorie ☺️, met €16000 per kind per jaar. De rijstvelden zijn super mooi en we genieten even van de rust in het Orange cafe midden tussen de rijstvelden. De kids vermaken zich met de poes van het cafe en wij genieten van onze smoothie en het uitzicht op de rijstvelden. Na een uurtje rijden we weer verder en gaan we naar de markt van Ubud maar hier merken we al snel dat de prijzen veel te hoog zijn. We komen op de terugweg nog een kopi luwak plantage tegen wat wel leuk was omdat Joli daar afgelopen jaar een werkstuk over heeft geschreven voor school en rijden weer terug naar Sanur. Aangekomen bij ons hotel duiken de kids gelijk het zwembad in want het is erg warm. Daarna gaan ze even een uurtje slapen en ga ik nog maar een keer het dorp verkennen met de scooter. Ik kom terecht bij een Nederlands tentje waar ze eigen gemaakte frikandellen en bitterballen verkopen en besluit ze maar eens te proeven. Smaken goed dus straks maar terug met de kids. Wanneer ik terug kom blijkt Jessa een beetje koorts te hebben en is juna te moe om mee te gaan naar de Nederlandse bar. Ik ga samen met Joli en ook Joli vind de frikandel lekker. We praten nog even met de eigenaar en deze bied ons ook aan om samen een keer naar wat huizen te gaan kijken als we terug komen vanuit Australië. Daarna lekker op tijd naar bed want morgen is alweer de laatste dag Bali voordat we naar Australië vliegen. We gaan morgen naar de Nederlandse school in sanur kijken om de kids een indruk te geven van de scholen op bali voor het geval we besluiten hier wat langer te blijven. Selamat tidur en tot morgen.

Sochtends weer lekker ontbijten, de kids zwemmen en dan gaan romaine en ik proberen een campervan te boeken voor Australië.  Het is erg lastig om er eentje te vinden en alles is of volgeboekt of is te duur. We besluiten het maar uit te stellen en in Australië te regelen. Romaine heeft sinds een dag last van een plek onder haar oksel en mijn muggenbulten veranderen langzaam in wondjes. Och ja zeewater zal wel goed doen dus maken we ons er maar geen zorgen om. We relaxen de rest van de dag wat en doen nog wat inkopen voor Australië. Voornamelijk kleding voor de kids omdat dat hier nog goedkoop is. Savond's lopen we uit bij een live band die echt super is. We staan even te kijken maar ze zijn zo goed dat we er maar bij gaan zitten en er een paar drinken. Wat een top act. Heerlijke laatste avond in bali voordat we morgen vertrekken naar Australië. Bali is ons erg goed bevallen en ja het is niet het eiland met de mooiste stranden, maar wel een eiland met cultuur en goede voorzieningen om te wonen. Wanneer je mooie stranden wilt dan vaar je een half uurtje naar Nusa lembongan of 1,5 uur naar de Gillis, maar om te leven lijkt Bali ons helemaal niet verkeerd. Goodbye Bali and see you again soon!

1. Oma Leentj:
    26 april 2017
    Ha allemaal zojuist jullie verhalen uit ambon ontvangen wat een ervaring de aapjes en de alen en de ontvangst v.d. Familie.super leuk geschreven didi.foto,s ook enig"!en dan naar australie daar heb ik al veel over gehoord via trudy en de foto,s etc.de mooie camper en op naar de gold coast. Ben benieuwd wat volgt heel veel liefs oma leentje geniet er nig van tot hoors!
  2. Tiny:
    30 april 2017
    Hoi hoi Didi en de dames, ik zit te genieten als ik je verslag lees. Zie het allemaal zo voor me waar het is en waar je eet, enig!!! Ook heel duidelijk! Ik vind het geweldig. Wacht op het volgende, ben ook benieuwd waar het gaat eindigen hoop op Bali dan zien we elkaar weer. Goed van de meisjes met die apen stoer hoor. Gauw weer tot horens. Goede reis verder in Australië. Liefs aan allen