Dag 159/160; Fraser Island Jeep Camping

28 april 2017 - Fraser Island, Australië

Didi vertelt:
Lekker vroeg op, de zon opkomst bekijken en vervolgens naar de jeep toe. De kods slapen nog in de camper terwijl wij de training van een uur krijgen bij het verhuurbedrijf. Vervolgens kunnen de de jeep inladen met onze boodschappen en kampeerspullen en de rit naar de haven starten. Even nog een korte uitleg over de high gear, low gear bla bla bla en off we go.  Het is een oude verrotte toyota landrover met een schakelbak waar je even aan moet wennen. We halen het veer maar net op tijd en we moeten er achteruit op rijden. De overtocht duurt ongeveer een half uurtje en je wordt nog maar eens gewaarschuwd op te passen met dingos op het eiland. Er zijn al vaker kinderen aangevallen dus het wordt goed opletten.
Wanneer we her veerpont afrijden rijdt je direct op zand. Fraser island is dan ook het grootste zand eiland ter wereld met een unieke flora en fauna. Het is erg wennen met rijden op het zand maar het gaat al snel beter. Je krijgt steeds meer vertrouwen en duft steeds harder te rijden.  Wat je harder kunt noemen dan want de max snelheid in het binnenland is 30 en op het strand 80. Die 30 in het binnenland kun je bijna niet halen door alle hobbels, mulle zand etc.

We bezoeken diverse plekken op fraser,  central station- pine valley en lake mckenzie. Het eiland is echt super mooi en de natuur verschilt per deel van het eiland. Wanneer we bij lake Mckenzie aankomen zien we onze eerste wilde Dingo. Je wordt hier continu gewaarschuwd voor de dingos. Ze zien er uit als lieve honden maar het zijn wilde honden en er vinden jaarlijks aanvallen op kinderen plaats door de honden. Deze blijft op afstand, maar wanneer we over het pad naar het meer lopen staat hij in een keer voor ons. Even wachten maar zeggen we tegen elkaar, hahahah. Hij loopt vanzelf weg en we vervolgens onze weg naar het meer. Vanaf de eerste uitkijkplaats zie je de schoonheid van het meer al. Helder blauw water met een echt wit strand. Super mooi! We zwemmen hier wat en doen een tukje op het strand. Vervolgens rijden we richting lake wabby. Ik weet niet waar maar ergens zei romaine hier rechtsoor rijden en ik zag het bordje inderdaad ook staan ,maar na een paar honderd meter bleek al snel dat dit een iets gevorderd parcours was. We zijn per ongeluk de verkeerde weg in geslagen voor gevorderden jeep rijders hahahah. Een weg met giga veel bergen en hobbels en de kids schikken zich vaak van de steilheid. Ik voel zelf  ook de spanning maar probeer maar niks te laten merken aan de kids. Je rijd door stukken waar we links en rechts nog geen halve meter ruimte hebben en de auto schuin staat. En dan in een keer pow, psssst en de auto helt naar links. Wow wat een diepe groef denk ik eerst maar al snel realiseren we dat we een lekke band hebben. KUT KUT KUT. 1. Ik heb nog nooit een band verwisseld. 2. We staan op een helling in de mulle zand. 3 Het bandenwissel spul ligt onder al onze bagage. Ik bel voor de zekerheid het bedrijf en vraag even wat instructies aangezien de reserveband onder de auto hangt etc. Hey Mate, you just put the spare tire on and start driving again. Ok dan doen we dat toch hahaha. We laten de auto voor de zekerheid de achteruit de berg af rollen om een iets rechter oppervlak te vinden ipv de helling.
Alle bagage uit de auto, alle spullen om de band te verwisselen uit de auto en beginnen maar. Eerst de moeren losdraaien , vervolgens reserve wiel onder de auto halen, vervolgens de krik onder de as, de auto omhoog krikken,
Kapotte banner af en de reserve band er op. Klik en ja nieuwe recordtijd 27 minuten. Als ik in de pitstop van verstappen zou hebben gewerkt zou dat gelijk mijn laatste dag zijn geweest. Maar goed naar wat zweten en vieze handen, beide zaken waar ik niet van hou op vakantie hahaha, is het gelukt en ben ik zelfs trots op mijzelf. De kids en main kijken ook verward en trots want ze hadden waarschijnlijk niet gedacht dat dit mij zou lukken. Zij vinden het voornamelijk zwaar kut en ik zie er eigenlijk het avontuurlijke van. Hoort gewoon bij een frase island trip.

Eindelijk kunnen we verder met onze rit en rijden we richting het strand. Geloof mij na 3 uur bobbels etc ben je daar wel aan toe. Op. Het strand rijden is andere koek. Heerlijk vlak en erg mooi. Het is heel apart om zo over een strand met 80km te rijden en het strand is gewoon de snelweg van het eiland. En niet alleen de snelweg maar ook de start en landingsbaan van de vliegtuigen. Hoe vet is dit !
Af en toe moeten we om om de rotsen heen te rijden een Cliff bypass nemen maar dat maakt het weer wat speelser. Ik sta te kijken van wat zo'n 4x4 allemaal aankan. Na 20 km of zo gereden te hebben komen we aan bij Ellie creek. Elkie creek is de langste beek op het eiland en is heel mooi. Het water stroomt richting zee dus je kunt via een boardwalk naar het begin van de creek te lopen en dan kun je lekker laten meedrijven naar het strand. Het water os super helder en de natuur er omheen erg mooi. Vlak bij deze creek landen de vliegtuigjes en stijgen ze weer op. Heel apart om dit te zien zo op het strand.

Na een uurtje ellie creek rijden we via het strand naar wen oud scheepsvrak. het vrak ligt half in het water half op het strand. Het is een fotogenieke plek met een mooie historie. Na wat mooie plaatsjes geschoten te hebben moeten we snel op zoek naar een kampeerplaats want het wordt vloed en dan kun je niet op het strand rijden, sterker nog als je dan vast komt te zitten heb je pech.
We vinden op tijd een mooie plek in duinen met dingo protectie vormde kids. Je mag ook camperen op het strand maar dan heb je geen douche en moet je poepen en plassen in een zelf gegraven kuiltje. Daar trekken we allemaal niet zo aam dus nemen we de campsite met wat voorzieningen en die ook aan strand ligt. De kids willen de pop up tentjes opbouwen die we meegekregen hebben en dus laten we hun hun gang gaan. Hey das cool, het lukt hun helemaal zonder help. De twee pop up tentjes staan en ze willen graag op matrasjes slapen ipv het luchtbed. We wandelen in de schemer nog even naar het strand en terug in het donker. De kids vinden het erg spannend vanwege de dingos. We koken nog even wat lekkere hapjes en gaan dan vroeg het bed in want we moeten morgen erg vroeg op om voor het vloed wordt weer een stuk verder te rijden over het strand. Nog even genieten van een wijntje terwijl de kids slapen en genieten van de stilte en de geluiden van alle dieren. Fraser dag 1 is super geslaagd ondanks de platte band.

28 april

Vandaag staan we erg vroeg op, rond 5.30 uur zodat we oo tijd het camp hebben opgeruimd en we voor het vloed wordt over het strand naar indian head zijn gereden. Vervolgens kunnen we tot 11.30 uur ongeveer niet meer op het strand rijden omdat het dan vloed is. We parkeren de auto hoog een droog voor de zekerheid en klimmen de rots indian head op. Vanuit hier heb je een heel mooi uitzicht over de baaien en zie je verschillende dieren in de zee zwemmen. We zien schildpadden, haaien en manta's. Op de berg zelf zien we heel veel vlinders. Eentje waarvan we denken dat hij gewond is gaat op
Mijn hand zitten.  We willen erna naar de champagne pools rijden maar daarvoor moeten we achtet ondian point langs rijden door het super mulle zand. We moeten in lowgear rijden want anders trekt de auto het niet. Dit is het lastigste deel van het eiland waar veel auto's vast komen te zitten maar we komen er goed door heen. We rijden erna door over de noord kant van het eiland naar de champagne pools waar we op een uitkijkpunt heerlijk picknicken en de dames hun yogaoefeningen doen. Na een paar uurtjes kunnen we weer het strand op rijden. De kids mogen allemaal nog even sturen terwijl ik gas geef. Ze hebben het al aardig onder de knie en rijden zo een paar kilometer over het strand.  Je ziet ze glunderen zo van ik kan dat makkelijk.

We stoppen nogmaals bij eli creek omdat de kids het zo leuk vinden. We blazen het luchtbed op zodat ze lekker kunnen mee dobberen over  de creek. Na een uurtje lol rijden we verder naar eurong beach waar we een ijsje eten en toelet stop houden. Vanuit hier rijden we weer namelijk over het eiland naar kingfischer bay waar we het veer weer terug nemen naar het vaste land. Deze rit is een relaxte en mooie rit die iets minder uitdagend is dan die van gisteren. Aangekomen in de haven parkeren we en drinken we een koffie terinl de kids spelen in de speeltuin. Wamnee we de auto op het veer gereden hebben en we uitstappen gaat de zon langzaam onder en het allermooiste is dat er wel 20
dolfijnen voor ons zwemmen en springen. Een heel mooi einde van twee  geweldige
dagen op fraser island. Nu de jeep terug brengen en hopen op geen boetes etc. Alles is in orde en zelfs voor de lekke band rekenen ze helemaal niets. Super goed georganiseerd dus. Nu nog snel een camping zoeken waar we vanavond kunnen overnachten voordat we morgen weer verder naar het noorden rijden. We vinden er eentje aan scarness beach waar we een lekkere pizza eten en lekker nagenieten van fraser island. Fraser island is erg duur maar in onze ogen is het het wel waar. Ik zou alleen de volgende keer minimaal 3 nachten blijven om nog meer en relaxter te kunnen genieten van alles wat het eiland te bieden heeft.