Dag 57 , klong chao, ko kood, Mark House

12 januari 2017 - Ko Kut, Thailand

Didi vertelt ;
Vandaag nog geen planning maar het strand is heerlijk om relaxen en na te denken over de reis, ons huis dat te koop staat etc etc. Het is een saai maar heelijk stranddagje waar we wat kletsen met het duitse stel , Jenz en Gabriela met hun dochter rosa, die we gisten bij het eten ontmoet hebben. We kletsen wat over hun leven, ons leven etc. Op een gegeven moment verteld hij dat een vriend van hem iets met natuurlijke medicijnen doet in nederland wat in Duitsland illegaal is. Het blijkt ayahuasca te zijn. Ik heb dit al een paar keer gedaan en vertel mijn ervaringen en vraag mij af hoezo ik steeds met mensen in contact komt die twijfelen om een ayahuasca reis te maken. Is het dan toch echt zo dat alles een is en alles liefde is en ayahuasca jou roept als je er aan toe bent?? Ik heb door ayahuasca vele inzichten gekregen en ook de nodige zaken kunnen verwerken en deel graag deze ervaringen met de mensen die er nieuwsgierig naar zijn en zo doe ik dat ook met jenz.

Tijdens deze reis gaan veel gedachten door mijn hoofd en krijg je ook veel tijd om te denken. Wil je ooit nog terug naar nederland, hoezo is het leven zo gelopen en waarom heb ik mijn beide ouders zo vroeg verloren, is er echt niet meer dan het leven in de alledaagse cirkel (opstaan ontbijt Werk  eten tv kijken en weer slapen), is deze reis de goede keus voor onze kids etc.  Ik merk dat door boeken te lezen van deepak chopra, erich vromm etc dat je toch iets anders gaat denken over het leven en dat het eigenlijk echt draait om te proberen te leven in het nu. Genieten van elk moment en niet denken over wat er morgen, volgende week of over 3 maanden staat te gebeuren. Dit weet je gewoonweg niet, het leven kan dagelijks vetanderen dus kun je eigenlijk maar beter niet druk maken over die zaken maar genieten van hetgeen je nu aan het doen bent. Ik had bijvoorbeeld nooit kunnen voorspellen dat we mu deze reis zouden maken. Ja inderdaad, makkelijk gezegd, maar ik ben het eens dat dit helemaal niet makkelijk is. We zijn op een totaal andere wijze opgevoed en geconditioneerd door de overheid, scholen, ouders etc. Het is gewoon heel moeilijk om bezig te zijn met iets zonder na te denken over de rekeningen die morgen betaald moeten worden, of de kids die naar het sporten gebracht moeten worden etc. Dat is waarom we allemaal een aantal weken per jaar op vakantie gaan en wel dagelijks proberen te genieten van het moment / nu.  Ik begrijp steeds meer waarom yoga, meditatie en bewustzijn trainingen zo populair zijn in nederland. Wanneer je met een van deze zaken bezig bent ben je bezig en gefocust op jezelf en niets anders en dus leef je op dat moment in het nu. Ik vraag mij alleen steeds af hoe het zou zijn als je dit de hele dag door zou kunnen doen zonder yoga etc te beoefenen. Gewoon continu bezig zijn met het moment of de plek waarop je je bevind. Ik ben zelf namelijk ook best een planner en heb graag de controle over alles en  ik denk dat het in onze westerse materialistische wereld erg moeilijk is omdat je bijna niet meer kunt zonder vooruit te plannen maar ik hoop dat ik/we door deze reis dit leven in het nu, wat de kids overig wel nog hebben,  weer voor een stuk terug krijgen en mochten we ons dan ooit in nederland weer settelen dat we dit dan ook proberen vast te houden. Het  leven gaat heel snel en we vergeten gewoon met z'n allen te genieten van de dagelijkse dingen. Dingen zoals met de kids in de tuin spelen of in de bossen wandelen doe je al niet meer zo vaak en vragen van de kids beantwoorden wordt vaak als last gezien gewoon omdat je of te druk bent met jouw werk, te moe bent van je werk, gestressed bent of wat dan ook. Ik betrapte mij zelf er helaas ook op dat ik de kids af en toe eerder als een last begon te zien dan als een kind dat naar jouw aandacht verlangt. Mede door de ayahuasca reis , het vroege overlijden van mijn ouders en ook door deze reis ben ik er anders over gaan denken en het zal wel chilche of zweverig klinken maar ik merk aan de kids dat ze veel meer genieten en groeien door deze aandacht.

Natuurlijk krijgen de kids in nederland super veel aandacht en begeleiding door de scholen etc. maar ik vind dat nederland de ouders ook wat meer ruimte en mogelijkheden moet geven om tijd met hun kids door te kunnen brengen om hun levenslessen en wereldwijs te kunnen maken. Er is gelukkig meer dan alleen nederland en de 4 muren van het klaslokaal en ik vind dat de kids dit moeten mogen ervaren. Stel de kids missen een jaar op school, dan zijn ze met 22 jaar afgestudeerd ipv 21 jaar en kunnen ze dus nog steeds 50 jaar werken tot hun pensioen. In vele landen van de eu mag het inmiddels. Nederland wil zo graag een voorloper zijn dus wat houd hun tegen? Och ja misschien een beetje teveel zweverig en politiek gewazel dus geniet ik maar weer verder van deze stranddag en val ik jullie niet meer lastig met mijn misschien wel gekke ideeën over het leven.

Savond's zijn we samen met jenz en Gabriela bij een Italiaans restaurant gaan eten in de jungle. Toen we savonds terug reden zei juna tegen mij. Pap, eigenljjk gek he dat je hier zonder helm mag rijden en met z'n drieën op een scooter. Ik: ja schat elk land heeft zo zijn eigen regels. Ze kijkt naar de hemel vol sterren en zegt. En pap, normaal liggen we toch al lang in bed in nederland, maar nu rijden we onder een volle maan door de jungle (binnenland ervaren ze als jungle)  van koh kood. Ik vraag wat ze leuker vind. Het antwoord kun je wel raden .... en ik besef inderdaad op dat moment hoe bijzonder mooi het is dat we op een mooi eiland onder een sterrenhemel met vollle maan met z'n drieën op een scooter rijden door de jungle van koh kood.

1. Ilze:
    15 januari 2017
    Mooi geschreven! Al denk ik wel dat leven in het hier en nu makkelijker is in een mooi paradijs waar jullie zitten dan in de hectiek van het dagelijkse leven hier in Venlo... Dat neemt niet weg dat ik weer vol nieuwe moed probeer om dit weer in mijn eigen gezin te bewerkstelligen. Het gaat met vallen en opstaan maar ach geldt dit niet voor alles in het leven ;-) Ik wil nog zeggen geniet van alles wat jullie nu meemaken en een mooie herinnering als dit wat jullie nu aan het maken zijn, moeten jullie koesteren. Alles is liefde!!! Dikke knuffel van ons