Dag 59, reis naar cambodia, siem reap

14 januari 2017 - Siem Reap, Cambodja

Didi vertelt;
Vandaag een reisdag en wel van ko kut thailand naar siem reap cambodia. 30 min songthaew taxi, 70 min boot naar vaste land, 3,5 uur minivan naar grens cambodia, 1 uur visums/paspoortcontrole etc, 3 uur minivan naar siem reap, 1 uur hotel zoeken.

Het was dus een lange trip voor de kids maar het is super gegaan. De boottocht is heerlijk. We zitten buiten op het dek zodat je heerlijk kunt genieten van de wind etc. Opvallend is dat alle toeristen buiten op het dek zitten en alle Aziaten binnen in het airco deel van het veer. De overtocht gaat supersnel en gelukkig wordt deze keer niemand misselijk.

Boottocht ko kood 2 Boottocht ko kut

In de haven vam laem sok staat een minivan klaar die ons vervoert naar de cambodiaanse grens. Super mooie en luxe minivan met ligstoelen etc. Wanneer we de chaffeur vragen wat muziek op te zetten speelt hij allemaal onze favoriete nummers. Alsof hij wist dat wij kwamen en wat onze favoriete nummers waren. Pitstopje om wat chips etc in te slaan en de bus vol te tanken voor 0,60 cent per liter. Ja iets goedkoper dus dan bij ons. De chauffeur rijd super snel en zou niet misstaan op een formule 1 circuit, maar gelukkig vallen we als snel in slaap en merken we er niet teveel van. Busrit Busrit juna

Aangekomen bij de grens moeten we rugzakken pakken en lopend over de grens van cambodia. Eerst trapje op om thailand te verlaten via de douane en vervolgens trapje af, stukje lopen om in een ruimte foto's te maken a 100bath voor het visum van Cambodia. Daarna weer een stuk lopen en drukke weg oversteken om bij het visum aanvraag kantoor te komen waar we de visums a $35 kunnen kopen. Formuliertje invullen, pasfoto erbij en klaar. Nu weer een stuk wandelen om de douane van cambodia het paspoort te laten stempelen en voila we zijn in cambodia.

Grens cambodia Grens cambodia Grens cambodia 3 Grens cambodia 5 Arrival cambodia

Je merkt al direct het verschil tussen de beide landen aangezien de kantoortjes van thailand al allemaal mooi en nieuw zijn en die van cambodia staan er volgens mij al 100 jaar. Wanneer we de douane voorbij zijn ziin er vele bedelende kids en liggen er ook wat zwerfkids en baby's op de grond. Heel zieligen  voor de kids moeilijk om te begrijpen. Moeten die zo slapen pap? Nou schatjes er zijn ook kinderen die het niet zo goed hebben als ons en die moeten dus zo bedelen om geld te krijgen om eten. Die hebben inderdaad geen quad, playstation, ipad etc. Ik zie de kids zich voor het eerst realiseren dat ze inderdaad erg veel hebben. Ik speel er op in en vraag ze, maar als jij nu je quad kon verkopen en het geld aan een van deze kids kon geven zodat hij daarvan 3 jaar kon eten, zou je dat doen. Ze antwoorden heel snel ja. Het is ook erg aangrijpend als je de zwerfkids ziet en natuurlijk zitten er ook kids bij die het bedelen als een spelletje zien maar je merkt al direct dat cambodia veel puurder is dan thailand want het voelt als thailand maar dan 15 jaar terug. We moeten met een bus naar de busterminal een paar km verder op om daar weer naar een minivan over te kunnen stappen. Onderweg trapt de buschauffeur op de rem en rent naar buiten. Er is een auto in de greppel beland dus ik denk hij gaat helpen, maar nee hoor. Hij gaat uitgebreid foto's knippen van het ongeluk om vervolgens weer in de bus te stappen om ons naar de terminal te brengen. Hier rekenen we de 2,5$ af en worden we naar de minivan gebracht. Nu geen luxe minivan met ligstoelen etc maar een hele oude minivan met die bankjes die te rechtop staan en tijdens het rijden merken we dat hij alleen de 1,2 en 5 van de versnellingen kan gebruiken. Tussendoor worden de tanden van de versnellingsbak veelvuldig gepoetst. Het is ongeveer 150 km tot siem reap dus we vragen ons af hoezo de rit 3 uur gaat duren aangezien we het tempo van de thai gewend zijn. Nou deze chauffeur rijd niet harder dan 60 km/h maar dat weet hij waarschijnlijk niet omdat zowel de km teller als de toerenteller het helemaal niet doen. Voor de rest is de bus redelijk in orde en zitten we goed. Tussendoor nog even zijn" zus " opgehaald want die moet ook naar siem reap. Ik was al voorain gaan zitten maar belauit mijn plekje af te staan aan zijn zogenaamde zus die op onze kosten meereist naar siem reap. Bij een tussenstop moeten devkids plassen en zien ze geen wc maar een gat in de grond. Ja eindelijk gehurkt plassen een keer. Het gaat de dames goed af.

Joli jessa wc gat in grond

Eindelijk aangekomen in siem reap en wat denk je de driver kan het hostel niet vinden. Na een uur zoeken komen we er dan eindelijk en dan blijkt er iets fout te zijn gegaan met de boeking. Er is maar 1 kamer en we hebben er 3 nodig. De medewerker doet zij uiterste best en boekt ons voor 2 nachten naar een ander duurder hotel op hun kosten. Daarna kunnen we 2 nachten naar hun hotel komen. Dus nog even 10 minuten met de tuk tuk naar het volgende hotel en daar kunnen we ons eindelijk rond 20.00 uur inchecken. Gelijk de tassen gedumpt en het dorp ingelopen om lekker te eten. En ja Cambodia is nog goedkoper dan thailand. Niet veel maar wel iets. Goodbye thailand and Hello Cambodia !

Ps. Thailand verlaten is toch een beetje als thuis verlaten dus dat gevoel geeft wel aan dat we het erg leuk hebben gehad in thailand en wie weet wordt ko chang of kood in de toekomst ons nieuwe verblijf plekje.

Tussenstop bus Jessa glasblazen