Dag 64, Phnom Penh, cambodia

19 januari 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Didi vertelt; Killing fields

Vandaag gaan gino, chantal en ik naar de killing fields en genocide hotel in S21. Het is vanuit ons hostel 45 minuten met de tuk tuk rijden tot de killing fields. Wanneer we aankomen vraagt de tuk tuk driver of we na de fields willen schieten in shootingrange. Ik vind het een beetje een vreemde vraag om te stellen bij een plek waar zoveel  doden zijn gevallen maar het zal wel aan mij liggen. Wanneer we de killingfields bezoeken kan ik alleen maar concluderen dat ik het heel erg vind wat er gebeurt is maar doordat het erg toeristisch is opgezet krijg ik er niet echt een gevoel bij. Tevens zijn de velden totaal anders dan ik mij voorgesteld had en loop je dus niet echt over/door de fields maar door een gebied dat is schoongemaakt en waarvan alle schedels etc netjes gecategoriseerd zijn opgestapeld achter glas. Natuurlijk zijn de verhalen die je door je hoofdtelefoon beluisterd aangrijpend maar doordat er geen echt beeldmateriaal is, is het moeilijk een voorstelling te maken. Het enige waar ik echt de rillingen van krijg is de boom waartegen ze baby's dood sloegen. Deze staat er nog altijd en het is erg aangrijpend om naast die boom het massagraf te zien waar ze heel veel vrouwen en kinderen in hebben gevonden.

Killing fields  baby tree

Ik hou er dus om eerlijk te zijn een dubbel gevoel aan over en ben van mening dat je beter een paar dagen extra kunt blijven in siem reap dan dat je naar deze fields gaat. Aan de andere kant is het de geschiedenis van het land en wil je het toch gezien hebben. Je ziet een klein beetje op geschilderde borden hoe de mensen gemarteld zijn etc maar ik denk dat foto's meer indruk zouden hebben gemaakt.

Killing fields  skulls towers Killing fields Monument

Na de fields gaan we naar het genocide museum s21 in een oud schoolgebouw. In dit gebouw is het allemaal begonnen met mensen gevangen te zetten en te martelen en vermoorden. Wanneer deze gevangenis te vol raakt gaan ze gebruik maken van de killing fields. Ook hier wederom hetzelfde verhaal dat er geen beeld materiaal is. Je kunt het hele gebouw doorlopen en de cellen / martel methoden etc zien maar het laat niet de diepe indruk achter op mij die ik verwacht had. Natuurlijk is het heel erg wat er gebeurt is maar ik denk dat je door een documentaire te kijken het allemaal begrijpt.

IMG_9548 Killing fields 4 S21 hanging poleS21 celblock S21 regulations

Later op de middag hebben we met de kids in het zwembad gevolleyd. De kids speelde het spel tactisch en haalde aardig wat punten tegen ons. Savond's op aanraden van de manager van het hostel nog wat gaan eten bij de blue dolphin en wat denk je? Een heel leuk district waar het erg levendig op straat is. Dit is dus de plek waar je zou moeten overnachten. Het eten is heerlijk en we krijgen de tuk tuk gratis terug vanuit het restaurant.

Volleybal

Weer een mooie dag maar eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat de killing fields en het museum wat tegen zijn gevallen.