Dag 67, Ho Chi Minh Vietnam, galaxy guesthouse

22 januari 2017 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Didi vertelt:

Gooood Morning Vietnam !!

Wat een verschil. Vietnam is denk ik al 20 jaar verder dan Cambodia. Veel mensen spreken goed engels, nette wegen, parken etc. De mensen zijn super vriendelijk en behulpzaam en zijn helemaal gek op kinderen. We besluiten vanochtend maar eens de stad te gaan ontdekken en een stuk te gaan wandelen. De super vriendelijke hostel medewerker stippelt ons een route uit zodat we veel van de stad te zien krijgen. Wat een drukte in deze stad. Een straat oversteken lijkt af en toe wel op Russisch roulette. Het lijkt wel of iedereen een scooter heeft en iedereen voor de hobby er op los toetert. Na een paar keer die straten over te hebben gestoken went het en begrijp je dat je gewoon moet lopen en de scooters als een schol vissen om je heen rijden. Eigenlijk is het best wel een leuk spel. zodra je stopt of naar hun kijkt zie je hun vertwijfeling, van wat gaat deze toerist nu doen. Als eerste komen we bij een giga bloemen markt aan in het park. Rondom nieuwjaar draait het hier in vietnam allemaal om bloemen markten. Zoals wij met kerst onze huizen aankleden met kerstboom en decoratie versieren de vietnamezen hun huizen met de meest kleurrijke bloemen. Vooral de boompjes met gele bloesem zie je overal. Deze functioneren als een soort lucky kerstboom.

yellow tree

De vietnamezen houden deze bomen van midden december tot eind feb in hun huis en zover ze mij duidelijk hebben kunnen maken betekent veel bloesem dat er een voorspoedig nieuw jaar zal aanbreken. Daarnaast staat de boom ook voor de stamboom van grootouders tot kleinkinderen. Eens wat anders als een groene kerstboom met lampjes en ballen maar het principe zal wel hetzelfde zijn.

Vervolgens komen we aan op de markt van Saigon, gelegen aan een mooi versierde rotonde. Alles is versier met lampjes etc. De markt is hetzelfde principe als de markt in nederland. je kunt er echt alles kopen alleen zijn de paadjes tussen de stallen op de meeste plekken niet breder dan 75 cm en lopen er 5 keer zoveel mensen rond.

Markt

Natuurlijk worden er kleren, hebbedingetjes, sieraden etc verkocht maar ook in stukken gesneden varkens. Alle onderdelen van het varken liggen netjes verspreid over de tafel zodat je ook kunt zien dat het van een varken was. Alles wordt verkocht, de oren, de neus, nieren, darmen, hart etc. Erg leuk om te zien maar gino besluit er met een grote kring om heen te lopen. De kids kijken erg geïnteresseerd erna.

Markt varken Markt varken 2 Markt varken 3

Wat overigens wel gek was, was dat de appels erg duur waren op de markt. Andere fruitsoorten zoals lychee etc zijn hier veel goedkoper. er lagen appels bij van € 1,35 per stuk.

Na de markt te hebben verlaten besluiten we naar het warmuseum te wandelen. Om eerlijk te zijn, zijn we niet echt museum mensen maar deze schijnt mooi te zijn. kids willen tevens een doel hebben van een wandeling anders vinden ze het te saai. Onderweg moet ik nog even bijklussen om deze reis te kunnen betalen dus besluit ik een straat verkoper te helpen. Jullie weten hoe graag ik werk dus peace of cake.

Didi werkend Didi werkend 2

respect voor deze gasten dat ze met dit ding de hele dag rondlopen. Het is een zwaar en balans bewaren is ook al niet zo makkelijk. Maar ja, ook ik moet werken voor onze reis te kunnen voortzetten. Wanneer ik de verkoopwaar weer overhandig aan de jongen verkoopt hij ons natuurlijk wat verse cocosnoten en natuurlijk ZONDER korting, hahaha.

We komen aan bij het museum. Ik heb achteraf gezien blijkbaar alleen maar een paar fotos buiten genomen omdat ik waarschijnlijk binnen zo erg onder de indruk was dat ik foto's ben vergeten te maken. Wat een mooi en indrukwekkend museum. Hier voel je dus wel de pijn etc wat iedereen tijdens de vietnam oorlog heeft meegemaakt. Alles is heel duidelijk weergeven in beelden, films, foto's etc. Dit is dus een museum waar je af en toe het kippenvel op de armen gaat staan. Buiten lopen we tussen de tanks, vliegtuigen en helicopters die in super staat zijn.

Museum War museum tank War meseum chenouk

tevens lopen we er door een nagebouwd stukje gevangenis en martel gebouw. Je ziet hier hoe de gevangen opgesloten zaten in kooien gemaakt van prikkeldraad. Kooien waren 1,80 breed bij 75 cm diep bij 60cm hoog en hier zaten 2 a 3 gevangenen in.  In de cellen zaten echt uitziende vermagerde poppe. jessa schrok zich rot en romaine is met haar naar buiten gelopen. Oeps, We kwamen er te laat achter dat er een bordje stond vanaf 12 jaar. Joli en Juna liepen wel mee door maar we hebben de foto's etc van de martelingen gepasseerd want die waren erg schokkerend. Binnen in het museum kon je perfect door foto collages etc zien hoe de oorlog ontstaan was en hoe de wereld zich op een gegeven moment tegen de oorlog keerde en waarom amerika zich op een gegeven moment heeft terug getrokken. Er hingen zelfs fotos uit nederland van e demonstraties tegen deze oorlog. De kids vermaken zich prima in het museum en kijken zich de ogen uit maar we houden hun buiten een aatal ruimtes waarvan wij vinden dat de foto's te erg zijn. Erg indrukwekkend was het deel waar je ziet wat het besproeien van het land met gif door de amerikaanse vliegtuigen heeft gedaan met het land en de mensen. Hoe verminkt mensen werden en geboren werden door dit gif. Er zijn zoveel foto's van deze oorlog die echt precies weergeven wat er gebeurt is dat je er af en toe gewoon emotioneel van wordt. Van soldaten die rondlopen met een halve romp in hun hand tot mensen die achter tanks aan getrokken worden etc. Echt heel indrukwekkend. Op een gegeven moment zie ik een bord hangen van hoeveel de oorlog gekost vheeft etc en realiseer ik mij dat ik vergeten ben foto's te knippen. Van dit bord maak ik dan nog maar een foto om maar weer eens aan te tonen dat de meeste oorlogen om geld gaan.

War museum

Na het bezoek merken we dat de kids wat moe worden en besluiten we terug te wandelen naar ons guesthouse. We komen nog door een park waar veel mensen shuttle voetbal spelen. Iedereen van jong tot oud speelt het dus ik belsuit zo'n shuttle te kopen. Het is echt heel tof en lijkt een beetje op de bal hooghouden zoals we in nederland doen maar dan met een soort van batminton shuttle. google maar op shuttle voetbal en je begrijpt wat ik bedoel. De kids en romaine doen een middag dutje en ik loop met joli nog een een rondje door de stad. Savond's eten we nog in een super lekker restaurant met een aparte vloer. misschien ooit iets voor in ons nieuwe huis waar dan ook.

Tegelvloer

het zoontje, 9 jaar , werkt ook mee in het restaurant en bedient de mensen hun drankjes etc. Het is een flink kereltjes en al snel blijkt waarom, iedere keer als hij een smoothie brengt naar de klanten drinkt hij er eerst zelf een slokje van, hahaha, en dan loopt hij de smoothie pas wegbrengen naar de klant. Was weer een super indrukwekkende, leerzame en mooie dag en dus tijd om naar bed te gaan want morgen vroeg gaan we naar de mekong delta.

1. Oma Leentj:
    30 januari 2017
    Alweer een prachtig verhaal didi ineteressant zeker voor de kids,! Goed gedaan liefs aan allen oma