Dag 72, Dalat to Hoi An, Vietnam

27 januari 2017 - Hoi An Ancient Town, Vietnam

Didi vertelt;

Vandaag vliegen we van Dalat naar Hue om vervolgens met de minibus door te gaan naar Hoi An. We vliegen omdat de treinreizen erg duur zijn en de busreizen 24 uur duren. Vliegen is op dit moment goedkoper en sneller. We betalen omgerekend €44 pp dus dat is €20 pp goedkoper dan de trein.

Vluchthaven dalat Vluchthaven dalat 2

Sochtends vroeg op en met de taxi naar het vliegveld. Dit is een ritje van 40 minuten. Bij het inchecken vervolgens even klein probleempje omdat chantal niet in het systeem stond maar na wat onderzoek kon ze toch gewoon inchecken. De vlucht duurt een uur dus die is zo voorbij. Wanneer we in Hue aankomen staat de  gereserveerde minivan klaar. We zijn met 7 dus is het goedkoper om steeds een privé van te boeken. De rit duurt normaal 2,5 uur maar we besluiten onderweg nog wat mooie dingen te bekijken en zo duurt de rit ongeveer 5 uurtjes.

Onderweg naar Hoi An 1 Onderweg naar Hoi An Onderweg naar Hoi An

Als eerst passeren we een mooie lagoon op een soort van schiereiland. Hier stoppen we voor een kleine snack. Vervolgens gaan we via de Hai Van Pass naar danang. De Hai van Pass is een hele mooie route door de berg met mooie uitzichten. Vele toeristen doen deze met de motor of scooter. In danang bezoeken we kort het cham museum. Een museum met unieke stukken uit de cham Cham sculpters Garuda cham sculpter Onderweg naar Hoi An

Historie. We houden het kort aangezien de kids het niet heel erg spannend vinden. Het museum ligt aan de beroemde dragon bridge die echt heel mooi is. Na het museum rijden we over deze brug verder naar de marble mountains. Een hoge berg met vele grotten die dienen als boeddhistische tempels. Heel mooi en heel veel trappen lopen dus ook gezond. Kids en romaine rennen de trappen op  want dat ia makkelijker. Ik probeer het ook en doe een wedstrijdje met juna. Gelukkig win ik de klim maar ik voel het wel. Toch maar wat meer trainen. De tempels liggen heel mooi tussen de bergen en grotten maar inmiddels hebben we er al heel wat gezien. De kids poseren nog even met wat japanners en traditioneel geklede dames.

MM kids and women traditional

Ik zeg tegen Romaine, zo'n jurkje moeten we ook kopen. Ziet er best sexy uit.

Marble mountains 1 Marble mountains 2 Beelden in grot marble mountains Kids in grot marble mountains Marble mountains 4 Cave temple Marble miuntain dragons Mm white boedah

Laughing boedah Marble mountain view MM white

Op de weg naar beneden passeren ons wat oudere dames die met de Vietnamese bamboe palen op hun schouders blokken ijs de trap op dragen. Heel zwaar en knap dat ze het boven krijgen.

Women ice

We kijken nog even in een winkel naar wat stenen beelden etc maar deze zijn heel erg duur en ver boven ons budget. Minibus weer in en op naar onze homestay. Een homestay is eigenlijk een hostel waar je bij de mensen thuis verblijft. Een beetje airbnb achtig. We verblijven in hoi an vip garden homestay. Een Erg leuke plek met een klein zwembadje en nette kamers. Het was tot nu toe al een lange dag aangezien we al vroeg vanochtend gevlogen zijn etc en vanavond is het vietnamees nieuw jaar dus nemen we even een tukje om bij te komen.

Savonds gaan we het historisch dorp in om te eten en nieuw jaar te vieren. Hoi An is een heel mooi nog authentiek stadje met kleine bruggen etc. Alles is verlicht en er zijn deze avond diverse light shows. De oude Japanse brug is het centrale punt. We laten wat drijvende kaarsjes in de rivier want dit zou geluk moeten brengen. Het is gevouwen papier met een kaarsje er in. Ze vragen hier in eerste instantie 1 dollar per stuk voor maar al snel betaal ik maar 0,40 cent voor 2. Och ja ze proberen het elke keer weer en geef ze een ongelijk. Ik zie vele toeristen 1 dollar betalen dus ze doen iets goed.

Vietnamees nieuwjaar Entree old village Hoi An Juna lichtje in rivier1 Oude brug Juna lichtje in rivier 2 Lichtjes in rivier Vietnamees nieuwjaar 1 Vietnamees nieuwjaar 2  Vuurwerk Vuurwerk Film brug 1 Film brug 2 New year ballon Firework Wall video hoi an

Hierna gaan we wat eten en kijken vanuit het restaurant naar al het spektakel op de kleine boulevard. De barren zijn allemaal gezellig druk met vele toeristen die ook nieuw jaar willen vieren. De drank is goedkoop en overal hebben ze aanbiedingen met free cocktails etc. We zijn dus al snel aangeschoten en hebben het erg gezellig.

New year Vietnamees nieuwjaar 3

De spectaculaire vuurwerkshow die we verwachten is er niet want ook in vietnam heeft men besloten om dit jaar in verband met de armen het kleiner te vieren met lichtshows etc. Er is natuurlijk nog wel wat vuurwerk maar de kids zeggen al, papa jij steekt thuis nog meer af dan hier. Al met al is het een erg gezellige avond en zelfs zo gezellig dat chantal iets te diep in het glaasje kijkt. Dat is wel al snel bij haar maar ze heeft hem behoorlijk hangen en moet door gino ondersteund naar huis lopen. Zal we door de drank of laughing gas ballon komen hahaha. Op de terugweg lopen we op straat en zien we alle inwoners voor hun huis in een pot papiertjes verbranden. Iedereen doet het en het ziet er erg mooi uit. De kids gaan bij een oude dame zitten om het te bekijken.

Vrouw die blaadjes verbrand

Het is een soort van offeren om geluk/gezondheid etc ervoor terug te krijgen. Her gebeurt heel veel in vietnam. Het is trouwens wel  apart om twee keer nieuw jaar te vieren in een jaar maar in elk geval Happy vietnamese /chinese new year !