Dag 111, Nusa Lembongan, Mushroom beach

7 maart 2017 - Nusa Lembongan (Mushroom Beach), Indonesië

Dag 111 duikles 2

Vandaag weer vroeg op om ons om 7.30 uur te melden bij de duikschool. Joli vind het erg spannend want onze eerst duik is samen met manta's van 4 tot 8 meter groot. Dus nee geen kleine kleurrijke visjes maar gelijk reuze vissen en dat is spannend. Eerst een stukje rijden naar de haven en dan half uurtje varen naar mantapoint. Onderweg zie je hoe mooi dit eiland en omliggende eilanden zijn. Waanzinnig mooie baaitjes en stranden en heel mooi azuurblauw water. Wanneer we aankomen hebben de duikinstructeur en ik joli al wat rustig gekregen en moeten we de uitrusting aan. Uh hoe gaan we dan het water in ? Oh dat ben ik vergeten uit te leggen. We gaan op de rand zitten en laten ons achter over vallen. Ik zie aan Joli haar ogen dat ze het spannend vind en ikzelf weet ook niet wat je hiervan kunt verwachten maar de instructeur zit naast haar en het zal wel goed komen. 4,3,2,1 en ploens achterover het water in. We verzamelen achter de boot en ik zie aan Joli dat het goed is.  We dalen zoals geleerd eerst naar 10 meter diepte om dan te gaan genieten van de onderwater wereld. Goed klaren want anders doen de oortjes pijn. Alles gaat goed en we zitten binnen luttele seconden op de bodem van de oceaan. Ik ben ongelooflijk trots op Joli hoe ze het allemaal maar doet als 11 jarige en angst naar angst overwint. We genieten er volop van en dan ineens uit het niets komt een super grote manta op ons af zwemmen. In eerste instantie schik je want ze zijn echt groot. Deza had een spanwijdte van ongeveer 5 meter. Ze hebben een hele grote mond, maar zwemmen heel gracieus door de zee. Net voor ons draait hij af naar rechts en genieten we van dit mooie dier. Ik kijk naar joli en geef het ok teken en ze antwoord terug ok. We seinen nog een keer I Love you naar elkaar en geniet van de duik. Wat worden ze toch groot . Na 40 minuten en wat oefeningen gedaan te hebben gaan we weer naar boven de boot op. We varen naar onze tweede duikbestemming waar we eerst onze lunch eten op de boot. Ook weer een mooie baai op nusa penida. Indonesische lunch met lychees en water om je vingers bij af te likken. Dan de duikspullen weer aan en op naar de tweede duik. Deze is op een plek met heel mooi kleurvol koraal en hele mooie vissen. Na 15 minuutjes geeft joli aan dat ze pijn aan de oren heeft. De duikinstructeur schiet haar te help en na wat proberen te klaren moeten we de duik even onderbreken om joli naar de boot te brengen. Ze heeft teveel last en wilt graag de boot op. Ik vraag haar of het ok is en ze zegt maak jij de duik maar af pap. Ik zie je zo. Ik maak de duik en oefeningen af. Het is hier echt heel mooi  onder water. Ik heb natuurlijk nog weinig vergelijkingsmateriaal maar dit is erg mooi volgens mij. Alle kleuren vissen, slangen, schildpadden en koraal. Echt mooi. Wanner we terug komen op de boot gaat het alweer wat beter met Joli maar ze heeft nog steeds last. Terug aan wal krijgt ze wat oordruppels en laten we hopen dat het morgen over is zodat ze de cursus kan af maken.

Smiddags luieren we weer wat aan het zwembad en strand en genieten we weer van de rust die heerst op dit eiland. Weer lekker wat eten en Savonds eten we op het strand. Zelfs Juna eet hier de sateh ayam met rijst en dat is al heel wat hahaha. We ontmoeten wat mensen waar we mee kletsen en delen zo onze reisverhalen een beetje. Savond ontmoeten we ook jan from austalia. Ze woont inmiddels al 7 jaar op bali in Sanur en verteld ons het een en ander en geeft ons wat tips. Ze gaat elke maand een weekje naar nusa lembongan om te genieten van de rust. Bali is inmiddels wat drukker geworden zegt ze met een lach. We kletsen uren en door haar verhalen krijgen we het idee dat wonen op bali zo gek nog niet is. Weer lekker op tijd naar bed om bij te tanken want morgen weer duiken. Oh ja we lezen ook nog de theorie af en toe door want daar gaat het examen morge over. Redelijk dik boek met veel technische begrippen dus niet makkelijk voor joli.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Oma Leentj:
    13 maart 2017
    Wat heerlijk joli samen met pappa te duiken ik vind jou een ,kei, en dan al zo diep gaan lijkt mij geweldig ik zou het niet durven.groetjes aan romaine en mijn lieve 3 schatteboutjes.loma leentje